volgers

donderdag 14 februari 2019

Tasjes-mania en de lenteschoonmaak


Piep

Waar zal ik mijn verhaaltje beginnen..

Plots werden we overspoeld door de meest prachtige “pouches with zipper” of te wel
“Tasje met rits”

Er kwamen prachtige workshops voorbij,
Helaas ver van mijn huis verwijdert.

Toch werd de “zin in” aangewakkerd en wetende
Dat ik zoveel (kleding) genaaid heb in mijn
Leven... ging ik Youtube filmpjes kijken,
Tijdens de 2u zetelarrest iedere dag :)
Altijd van de nood een deugd maken, toch?

Niet één keertje kijken, neen, enkele filmpjes trokken mijn aandacht en bekeek ik meermaals,
Met mijn oortjes op mijn kop, zodat DH niet
Helemaal tureluurs werd :)

En dan: aan de slag

Eerste exemplaar, gewoon een “plat tasje met rits”
Maakte het mezelf moeilijk omdat het erg klein was, 
Maar omdat dit een proefmodelletje was wou ik
Absoluut de ritsen gaan gebruiken die ik had.

Het resulteerde hierin.. paar werkpuntjes maar voor een eerste poging, dik tevree.



Natuurlijk zie je al surfend dan ook andere tasjes voorbij komen,
Zoals dit “box-modelletje”
Handiger, kan je meer spullen in kwijt,

Waar is het gewatteerde stofje dat ik al lang bewaar voor “je ne c’est quoi”.

Aan de slag, filmpje voor mn neus en gaan met.. weer een “rits uit de voorraad”

Resultaat, ook nog te verbeteren maar deze mocht vandaag al mee met mijn quiltspulletjes
Voor een dagje witte jasjes.



Nu ga ik voor een nieuwe “pennezakje”

Maar eerst. “De lenteschoonmaak” in mijn 
Kamertje.

O jee... t was een mooi, maar geen goed idee om al mijn stoffen in mijn (open kast) uit te stallen.

Erg mooi, dat wel.. maar in een creatieve bui gedurende het jaar.. mmm .. dan zijn dat 
“Wiebelende stofjes” geworden en t lijkt wel of ik  plots kleurenblind ben.. want kleur op kleur.,
Mmm.. niet veel van te zien,

Dus aan de slag,

Eerst het bovenste gedeelte van de grote kast,
24 oude stereliseerpotten met lintjes, kantjes, knoopjes..
Allemaal afwassen, wat schitteren ze zeg!
Maar wat een werk!

Dan de rest van de planken.
Om dan gisterochtend de hele ochtend lapjes rond een kartonnetje te strijken, mooi allemaal
Op kleur en voor het grootste gedeelte terug in dozen gestoken.

Oogt heel netjes..,
En t lijkt wel of ik een winkel kan beginnen.,
O jee.. t is nog meer dan ik dacht..
Wat een hoeveelheid stoffen.. 
gezonde verslaving??

Blauwe dozen zitten dus ook vol..



En deze koffertjes dus ook...

O ja toch nog even tussendoor,
Bij het oprommelen van de kast kwam ik twee
Houten doosjes tegen, die ik enige tijd geleden Kreeg en die van een oudere dame waren geweest...

Wat een zuinigheid werd er toen aan de dag gelegd, iets waar we nu niet meer aan zouden denken in deze “wegwerpmaatschappij”




Zie je links bovenaan de (afgeknipte) haakjes van een bh of korset... voor je weet nooit., en de drukknoopjes op de nostalgische kartonnetjes..

K zal het nooit gaan gebruiken, maar wegdoen, oh nee.. volgend jaar ben ik weer even blij dit te mogen bezitten.

Nog een blijvertje is “dit doosje” vast heel erg belangrijk voor een vlijtige naaister, nu te dikke speldjes voor onze moderne stoffen maar toen vast een rijkdom voor de huisvrouw die bij de vrouwenbond op naailes ging.




Vorige week weer een heerlijke bee gehad in Quiltshop Leur,

En nog erg goed geslaagd voor de achterkant van de Di-Ford




Alsook voor de quilt van Margozata, die als volgende aan de beurt is om te quilten,

Vond het zonnige geel erg leuk, al zou ik het anders niet zo snel kiezen.., maar nu... gewoon de lente tegemoet met een fleurig stofje.



Nog even de tussenstand van de Di-blokjes,
Nog 8 te gaan.. joehee!!
Ze naderen het einde, ook van deze quilt,
Hij is nog een rand groter,
Maar heb beslist dat ik hem echt wil kunnen ophangen en dan is (buiten dezelfde roze boord, die er natuurlijk nog aankomt) dit  groot genoeg.



Of ik nog culi-bezig was?

Euh ja hoor...

Citroen-maanzaadcake was erg geslaagd, 
Mijn broertje smulde er mee van.


En een dessertje, mijn versie van 
tiramisu met tonka en speculaas en geroosterde amandelen.




En tot slot nog een “otto Lenghi”

“Kip Marbella”
Kip, dadels, kappertjes, olijven, witte wijn en pomegranate melasse”

Spijtig genoeg enkel foto voor het in de oven ging... was zo lekker.. vergeten dus..
Wel het receptje via de leuke blog 



Een aanrader, k kan het je beloven,

En stress-free als je bezoek hebt.
Kip mag twee dagen marineren,
En op t moment zelf, geen omkijken naar,
De ovenschotel in.. en jij.., wat denk je van een wit wijntje :)

Happy quilting
Knuf



3 opmerkingen:

Ineke zei

Wat leuk Mieke, ook ik zit vaak filmpjes te kijken van You Tube voor tasjes e.d.
Ze zijn erg leuk geworden! En heerlijk, recepten afstruinen, Brenda Kookt volg ik ook, heeft vaak heerlijke recepten.
Fijn weekend

Mir zei

Wat zijn je tasjes leuk geworden, ik ben met een halvemaantasje bezig maar die rits wil er niet in zoals ik wil, reuze irritant!
Toen mijn moeder in 2006 overleed erfde ik haar naaidoos en tot mijn verbazing kwam ik daar ook kaartjes met drukkertjes en haakjes voor bh's tegen. Ook een stopei kwam tevoorschijn waar mijn kleindochters af en toe mee spelen als ze in mijn quiltkamer meerommelen! Ik zal dit ook eens op mijn blog neerzetten, altijd leuk dat sentiment van "vroeger". Zouden onze kinderen over tig jaar ook zo naar onze spulletjes kijken?

johnypoipet zei

Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
IWIN89